Hoofdafbeelding van Persbericht: Farmaceutisch Consulent maakt uitbreiding zorgtaken in apotheek mogelijk

Verkorte HBO Bachelor Farmaceutisch Consulent (3 jaar)

Tamara Köhler deed jarenlang onderzoek naar de toegevoegde waarde en de rolontwikkeling van de farmaceutisch consulent in de apotheek. Op 25 augustus promoveerde zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op de resultaten van deze onderzoeken. De conclusies uit haar onderzoek pleiten voor de wezenlijke rol van de farmaceutisch consulent in de uitgebreide zorgtaak van de Nederlandse apotheek.

De farmaceutische zorgpraktijk is over de jaren veranderd van zorg gefocust op een product naar zorg waarbij de patiënt steeds centraler wordt gesteld. De taken in de apotheek zijn daarbij uitgebreid naar het verlenen van steeds complexere farmaceutische patiëntenzorg. Om dit effectief te kunnen blijven uitvoeren past ook een verschuiving van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van leden van het apotheekteam.

Dr. Köhler maakt in haar proefschrift duidelijk dat apothekers er in slagen om hun farmaceutische zorgtaken en -verantwoordelijkheden uit te breiden door farmaceutisch consulenten op verschillende wijzen in te zetten en taken en projecten aan hen over te dragen. De apotheken zijn een groter deel in de zorgketen gaan vervullen en een middenkader is hierbij gewenst. De farmaceutisch consulent, primair opgeleid om de farmaceutische patiëntenzorg te verbeteren, is hiervoor uitermate geschikt. Ook laat de literatuur zien dat, door de jaren heen, de rollen en de taken die dit hoger opgeleide middenkader op zich genomen heeft, uitgebreid en verdiept zijn. Gedacht kan worden aan taken als het zelfstandig controleren van voorschriften of het uitvoeren van therapietrouw-programma’s. Dr. Köhler pleit dan ook voor een meer formele vastlegging van kwaliteit en inhoud van de rol van de farmaceutisch consulent.

Inmiddels zijn er sinds de start in 2003 volgens haar schatting in Nederland zo’n 700 apothekersassistenten afgestudeerd als farmaceutisch consulent. De driejarige bacheloropleiding tot farmaceutisch consulent, de enige in Nederland, is recent wederom geaccrediteerd door de NVAO en start driemaal per jaar bij Capabel Hogeschool.

Foto van auteur
Gepubliceerd door: Yvonne Mallie, Marketing & Communicatie Calder Holding
In de categorieën: HBO Bachelor, HBO Deeltijd verkort, Opleiding en Capabel Hogeschool
Nieuw: NOLOC geaccrediteerde opleiding Loopbaanprofessional
Bij de post hbo opleiding loopbaanprofessional van Capabel Hogeschool leer je evidence based adviseren en effectief begeleiden bij loopbaankeuzes.
De verkorte opleiding tot MBO Tandartsassistent
Kan jij goed met mensen overweg en lijkt het jou leuk om het centrale aanspreekpunt te zijn van de tandartsenpraktijk? Lees dan verder in deze blog om erachter te komen of MBO Tandartsassistent(e) een geschikte opleiding voor jou is.
Kader aan het woord!
Kader Sucu kwam op de eerste plaats terecht met maar liefst 2199 stemmen en is de opleiding MBO Doktersassistent bij ons begonnen. In dit artikel staat Kader centraal en gaan we meer in op hoe het nu met haar en haar opleiding gaat.

Al onze MBO- en HBO bachelor-opleidingen zijn erkend door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Capabel Onderwijs en Capabel Hogeschool hebben het NRTO-keurmerk.