Beoordeeld met een 8.8
Binnen 15 maanden je diploma
Meerdere keren starten per jaar
Erkende opleidingen

Persbericht: Farmaceutisch Consulent maakt uitbreiding zorgtaken in apotheek mogelijk

Verkorte HBO Bachelor Farmaceutisch Consulent (3 jaar)

HBO Bachelor Farmaceutisch Consulent

Tamara Köhler deed jarenlang onderzoek naar de toegevoegde waarde en de rolontwikkeling van de farmaceutisch consulent in de apotheek. Op 25 augustus promoveerde zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op de resultaten van deze onderzoeken. De conclusies uit haar onderzoek pleiten voor de wezenlijke rol van de farmaceutisch consulent in de uitgebreide zorgtaak van de Nederlandse apotheek.

De farmaceutische zorgpraktijk is over de jaren veranderd van zorg gefocust op een product naar zorg waarbij de patiënt steeds centraler wordt gesteld. De taken in de apotheek zijn daarbij uitgebreid naar het verlenen van steeds complexere farmaceutische patiëntenzorg. Om dit effectief te kunnen blijven uitvoeren past ook een verschuiving van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van leden van het apotheekteam.

Dr. Köhler maakt in haar proefschrift duidelijk dat apothekers er in slagen om hun farmaceutische zorgtaken en -verantwoordelijkheden uit te breiden door farmaceutisch consulenten op verschillende wijzen in te zetten en taken en projecten aan hen over te dragen. De apotheken zijn een groter deel in de zorgketen gaan vervullen en een middenkader is hierbij gewenst. De farmaceutisch consulent, primair opgeleid om de farmaceutische patiëntenzorg te verbeteren, is hiervoor uitermate geschikt. Ook laat de literatuur zien dat, door de jaren heen, de rollen en de taken die dit hoger opgeleide middenkader op zich genomen heeft, uitgebreid en verdiept zijn. Gedacht kan worden aan taken als het zelfstandig controleren van voorschriften of het uitvoeren van therapietrouw-programma’s. Dr. Köhler pleit dan ook voor een meer formele vastlegging van kwaliteit en inhoud van de rol van de farmaceutisch consulent.

Inmiddels zijn er sinds de start in 2003 volgens haar schatting in Nederland zo’n 700 apothekersassistenten afgestudeerd als farmaceutisch consulent. De driejarige bacheloropleiding tot farmaceutisch consulent, de enige in Nederland, is recent wederom geaccrediteerd door de NVAO en start driemaal per jaar bij Capabel Hogeschool.

Gepubliceerd door: Yvonne Mallie, Marketing & Communicatie Calder Holding
In de categorieën: HBO Bachelor, Deeltijd, Opleiding en Capabel Hogeschool
BOA staat lachend in uniform in wijk
Hoe lang duurt het om beveiliger te worden?
Als je droomt van een carrière in de beveiliging, vraag je je misschien af hoe snel je aan de slag kunt in dit boeiende vakgebied. Capabel Onderwijs biedt versnelde opleidingsmogelijkheden om jou te helpen in korte tijd je doelen te bereiken.
Beveiliger controleert het magazijn
Hoe word je beveiliger?
Ben je geïnteresseerd in een carrière als beveiliger en vraag je je af wat je nodig hebt om zo’n baan te bemachtigen? In dit blog komt aan de orde hoe je beveiliger kunt worden en welke stappen je kunt nemen om jouw droom te verwezenlijken.
Meer lezen
Verpleegkundige staat met haar handen in de zak
Waarom kies je voor de opleiding Verzorgende IG?
Het beroep van Verzorgende-IG biedt veel kansen voor mensen die anderen willen helpen. Denk je eraan om deze opleiding te doen? Hier zijn vijf redenen waarom de opleiding Verzorgende-IG de juiste keuze voor jou kan zijn.
Meer lezen

Al onze MBO- en HBO bachelor-opleidingen zijn erkend door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Capabel Onderwijs en Capabel Hogeschool hebben het NRTO-keurmerk.

Logo ministerie OCW partner Capabel Onderwijs

Logo Nvao Beeldmerk Geaccrediteerde Opleiding