Hoofdafbeelding van <p>Persbericht: Farmaceutisch Consulent maakt uitbreiding zorgtaken in apotheek mogelijk</p>

Verkorte HBO Bachelor Farmaceutisch Consulent (3 jaar)

Tamara Köhler deed jarenlang onderzoek naar de toegevoegde waarde en de rolontwikkeling van de farmaceutisch consulent in de apotheek. Op 25 augustus promoveerde zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op de resultaten van deze onderzoeken. De conclusies uit haar onderzoek pleiten voor de wezenlijke rol van de farmaceutisch consulent in de uitgebreide zorgtaak van de Nederlandse apotheek.

De farmaceutische zorgpraktijk is over de jaren veranderd van zorg gefocust op een product naar zorg waarbij de patiënt steeds centraler wordt gesteld. De taken in de apotheek zijn daarbij uitgebreid naar het verlenen van steeds complexere farmaceutische patiëntenzorg. Om dit effectief te kunnen blijven uitvoeren past ook een verschuiving van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van leden van het apotheekteam.

Dr. Köhler maakt in haar proefschrift duidelijk dat apothekers er in slagen om hun farmaceutische zorgtaken en -verantwoordelijkheden uit te breiden door farmaceutisch consulenten op verschillende wijzen in te zetten en taken en projecten aan hen over te dragen. De apotheken zijn een groter deel in de zorgketen gaan vervullen en een middenkader is hierbij gewenst. De farmaceutisch consulent, primair opgeleid om de farmaceutische patiëntenzorg te verbeteren, is hiervoor uitermate geschikt. Ook laat de literatuur zien dat, door de jaren heen, de rollen en de taken die dit hoger opgeleide middenkader op zich genomen heeft, uitgebreid en verdiept zijn. Gedacht kan worden aan taken als het zelfstandig controleren van voorschriften of het uitvoeren van therapietrouw-programma’s. Dr. Köhler pleit dan ook voor een meer formele vastlegging van kwaliteit en inhoud van de rol van de farmaceutisch consulent.

Inmiddels zijn er sinds de start in 2003 volgens haar schatting in Nederland zo’n 700 apothekersassistenten afgestudeerd als farmaceutisch consulent. De driejarige bacheloropleiding tot farmaceutisch consulent, de enige in Nederland, is recent wederom geaccrediteerd door de NVAO en start driemaal per jaar bij Capabel Hogeschool.

Foto van auteur
Gepubliceerd door: Yvonne Mallie, Marketing & Communicatie Calder Holding
In de categorieën: HBO Bachelor, Verkort 3 jaar en Opleiding
Hoe Marieke zich in 9 maanden heeft omgeschoold met de Flexibele Leerweg+
Marieke (39) heeft in 2018 haar carrière on hold gezet om er full time te kunnen zijn voor haar gezin. Na twee fijne jaren met meer tijd voor haar kinderen, voelde ze dat het weer tijd was om aan de slag te gaan! Ze was weer toe aan een baan, alleen dan wel in een andere sector. Hiervoor had ze 20 jaar in tandheelkunde gewerkt, maar dat had ze nu wel gezien. Haar droom was om op de peuterspeelzaal van de school van haar kinderen te werken. Maar was dit wel mogelijk voor haar?
Workshop gemist? Bekijk hem terug!
Tijdens de workshop Taal op de Werkvloer op 7 september hebben ervaringsdeskundigen laten zien hoe jij kunt omgaan met laaggeletterdheid op de werkvloer en collega's of werknemers hierin kunt ondersteunen!
Capabel Onderwijs trotse partner
Samen zijn wij Arnhem! In samenwerking met lokale en landelijke partners zijn Arnhemse jongeren opgestaan voor alle jongeren in Arnhem met een uitnodigende boodschap:

Al onze MBO- en HBO bachelor-opleidingen zijn erkend door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Capabel Onderwijs en Capabel Hogeschool hebben het NRTO-keurmerk.