Binnen 15 maanden je diploma
Meerdere keren starten per jaar
Erkende opleidingen

Wat doet een mediamanager?

MBO Mediamanager

Bekijk de opleidingspagina
Arbeidsdeskundige zit op haar bureau met schrift

De wereld van media is constant in beweging. Overal om ons heen zien we content; van sociale media tot reclamecampagnes. Benieuwd naar wie er zorgt voor de organisatie, planning en uitvoering van al die media-uitingen? Dat is de mediamanager!

Een mediamanager zorgt dat creativiteit, strategie en organisatie bij elkaar komen. De belangrijkste taak van een mediamanager is het coördineren van media- en communicatieprojecten. Dit kan gaan om campagnes op sociale media, televisiecommercials, websites of online advertenties. De mediamanager zorgt ervoor dat alles op tijd, binnen het budget en volgens de afspraken wordt uitgevoerd. Het is misschien wel leuk om hieronder de taken van de mediamanager eens onder de loep te nemen

Plannen van media-uitingen

De mediamanager maakt een strategisch plan voor waar, wanneer en hoe media-uitingen worden ingezet. Dit kan gaan om advertenties, sociale mediacampagnes, video's of drukwerk. Hij of zij bepaalt bijvoorbeeld op welke kanalen een campagne wordt getoond, zoals Facebook, Instagram, YouTube of via tv-commercials, afhankelijk van onder andere de doelgroep en de boodschap.

Begeleiden van creatieprocessen

Een mediamanager werkt samen met creatievelingen als grafisch ontwerpers, copywriters en videomakers. De mediamanager geeft opdrachten en houdt de deadlines in de gaten. Hierdoor weet iedereen wat er moet gebeuren en wanneer het af moet zijn.

Budgetbeheer

Elk project heeft een budget. De mediamanager zorgt ervoor dat het geld goed wordt besteed. Dit betekent dat er scherp wordt gelet op de kosten van bijvoorbeeld advertenties, productie- en personeelsinzet.

Analyseren van campagnes

Na afloop van een campagne kijkt de mediamanager naar de resultaten. Is de campagne succesvol geweest? Zijn de doelen behaald? Op basis van deze analyses worden verbeteringen doorgevoerd voor de volgende campagne.

Communiceren met klanten of opdrachtgevers

De mediamanager is vaak het aanspreekpunt voor opdrachtgevers. Dit kunnen bedrijven zijn die een nieuwe campagne willen opzetten. De mediamanager bespreekt de wensen van de klant en vertaalt dit naar een uitvoerbaar plan.

Deze taken maken de functie van mediamanager heel afwisselen. Je bent creatief, organisatorisch en strategisch bezig. Geen dag is hetzelfde, want de mediawereld verandert snel.

Pedagogisch Medewerker staat in het leslokaal
Gepubliceerd door: Daphne Verkroost, Redactie Capabel Onderwijs
In de categorieën: Opleiding, BBL opleiding, MBO, MBO 2, MBO 4 en MBO 3
De Open Dagen van Capabel Hogeschool
Ben je je aan het oriënteren op een nieuwe studie of denk je eraan om een carrièreswitch te maken? Dan zijn de Open Dagen van Capabel Hogeschool het perfecte moment om te ontdekken welke opleiding bij jou past. In januari organiseren we twee inspirerende open dagen op onze locaties in Utrecht en Rotterdam.
Meer lezen
FL+ op zaterdag
Volg je Flexibele Leerweg+ lessen nu ook op zaterdag
Wil jij graag een mbo-diploma halen, maar zit je doordeweeks bomvol? Bijvoorbeeld met je werk of zorgtaken? Dan hebben we goed nieuws: vanaf nu kun je bij Capabel ook op zaterdagmiddag lessen volgen met de Flexibele Leerweg + (FL+).
Meer lezen
Accountmanager zit in stoel en lacht
Capabel Hogeschool scoort hoog in Nationale Studenten Enquête!
De resultaten van de Nationale Studenten Enquête 2025 zijn binnen. Vooral de opleidingen HBO Rechten en HBO Toegepaste Psychologie bij Capabel Hogeschool vallen op met mooie, positieve beoordelingen. Wat maakt dat studenten zich hier zo thuis voelen? Lees verder om daar achter te komen!
Meer lezen

Al onze MBO- en HBO bachelor-opleidingen zijn erkend door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW). Capabel Onderwijs en Capabel Hogeschool hebben het NRTO-keurmerk.

Logo ministerie OCW partner Capabel Onderwijs

Logo Nvao Beeldmerk Geaccrediteerde Opleiding